Over

Pieter Offermans

Foto: Vincent Martens

Pieter Offermans (1982) is auteur, blogger en hoogsensitief werknemer. Hij voltooide een letterenstudie aan de Radboud Universiteit en heeft sindsdien in diverse organisaties gewerkt. In zijn boek De Hoogsensitieve Werknemer laat hij op een nuchtere en praktische manier zien hoe organisaties hun hoogsensitieve medewerkers optimaal kunnen inzetten. Pieter Offermans was gastdocent voor de opleiding ‘HSP voor professionals’ (Vrije Universiteit Brussel) en schrijft onder meer voor StressedOut.nl over HSP & werk.

Het verhaal achter De Hoogsensitieve Werknemer

Als hoogsensitief persoon ben je uiterst opmerkzaam voor je (werk)omgeving. En dat heeft grote gevolgen voor de prestaties, heb ik gemerkt.

Zo werkte ik jaren geleden in een tamelijk rustige kantooromgeving, onder een leidinggevende die oog had voor mijn specifieke behoeften. Ik werkte in een klein en leuk projectteam en mocht geregeld thuiswerken. Daardoor kon ik prachtige resultaten neerzetten. Mijn hoogsensitiviteit was geen last, maar zelfs een onmisbaar hulpmiddel in mijn werk. Mijn opmerkzaamheid hielp me om situaties goed te doorgronden, ik legde makkelijk verbanden en ik kon prima aanvoelen wat klanten nodig hadden. Samen met twee collega’s ontwikkelde ik een innovatieve dienst en we sleepten daarmee zelfs een prestigieuze vakprijs, waarmee een flink geldbedrag was gemoeid, voor ons bedrijf binnen.

Maar mijn prestaties gingen bergafwaarts toen de rustige kantoorruimtes werden verbouwd tot één grote, drukke kantoortuin. Tegelijkertijd kreeg ik een nieuwe leidinggevende, die veel waarde hechtte aan controle en het zichtbaar aanwezig zijn in grote groepen. Dat ging niet lang goed. Ineens leek het werk me boven het hoofd te groeien en ik begon mijn collega’s steeds meer te ontlopen. Op een gegeven moment zat ik zelfs overspannen thuis. Ik wist niet wat me overkwam: ‘Zó erg is het toch allemaal niet?’, dacht ik. Maar mijn gevoel zei iets anders. Na een halfjaar zag ik in dat terugkeren naar mijn baan geen optie was.

De Hoogsensitieve WerknemerIn de jaren daarop werkte ik voor verschillende organisaties en in diverse teams en elke keer wisselden mijn ervaringen sterk. Intussen bleef mijn fascinatie voor die tegenstelling groeien. Hoe komt het toch, vroeg ik me af, dat ik in de ene werkomgeving uitstekend kan presteren, terwijl ik in de andere setting niets uit mijn vingers krijg en afglijd in stress en erger? Waarom hebben al die andere hoogsensitieve werknemers die ik spreek, of waarover ik lees, soortgelijke ervaringen met werken in organisaties? En wat is er dan voor nodig om als hoogsensitief werknemer goed je werk te kunnen doen?

Al snel realiseerde ik me dat dit onderwerp niet alleen hoogsensitieve werknemers aangaat, maar minstens zozeer de organisaties waarin zij werken. Productieve werknemers staan immers aan de basis van elk succesvol bedrijf. Als organisaties erin slagen om hoogsensitieve werknemers optimaal in te zetten, dan verhogen ze vanzelfsprekend ook hun rendement.

Met die gedachte ben ik op zoek gegaan naar antwoorden. Na uitgebreide gesprekken met experts en hoogsensitieve professionals, het analyseren van een grote hoeveelheid literatuur én het uitproberen en evalueren van ideeën in mijn dagelijks bestaan als hoogsensitief werknemer, heb ik mijn bevindingen opgetekend in het boek De Hoogsensitieve Werknemer. Het verscheen in 2015 en is de eerste publicatie die organisaties een gedegen en overzichtelijk advies geeft over de omgang met hoogsensitiviteit op de werkvloer.

Het verschijnen van het boek was slechts het begin. De nieuwste inzichten deel ik ook in blogs en lezingen, zodat meer organisaties vertrouwd raken met de behoeften en kwaliteiten van hoogsensitieve werknemers.

Blogs over HSP & werk