Dé hoogsensitieve werknemer bestaat niet

hoogsensitieve werknemer bestaat nietWaarom geen twee HSP’s hetzelfde zijn – en waarom tóch iedereen iets over hoogsensitiviteit zou moeten weten.

Sinds het verschijnen van mijn boek spreek ik geregeld met mensen over ‘de hoogsensitieve werknemer’. Omdat het onderwerp nog betrekkelijk onbekend is, leg ik meestal eerst uit wat het betekent om hoogsensitief (HSP) te zijn:

  • dat je hersenen de binnenkomende informatie dieper verwerken
  • dat je dieper en langer nadenkt voordat je overgaat tot actie (bedachtzaamheid)
  • dat je daardoor eerder patronen kunt zien en op ideeën kunt komen die anderen in eerste instantie over het hoofd zien (creatief denken)
  • dat je extra opmerkzaam bent en daardoor meestal goed in staat bent om in te schatten hoe anderen zich voelen (empathie)
  • dat je een vergroot risico op overprikkeling hebt

Dit is wat ik na uitgebreid literatuuronderzoek en vele gesprekken heb kunnen vaststellen als veelvoorkomende kenmerken bij HSP’s.

Toch merk ik dat veel mensen geen genoegen nemen met zo’n ‘summiere’ omschrijving. Ze willen exact weten wie dé HSP is, in welke beroepen hij of zij werkt, welke hobby’s en persoonlijke voorkeuren daarbij horen, noem maar op. En soms willen mensen horen waar dé HSP niet goed in is.

‘Dé HSP kan niet verkopen.’

Een voorbeeld. Na afloop van een lezing die ik gaf vroeg iemand: ‘Een HSP is niet geschikt om in een salesfunctie te werken, toch?’
‘Hoezo?’, vroeg ik.
‘Nou’, zei de man, ‘als verkoper zit je altijd in de drukte. Daarnaast bestaat je baan uit veel bellen en nieuwe mensen ontmoeten. Je moet dus ook nog een vlotte babbel hebben. Dat lijkt me knap lastig als je sensitief en bedachtzaam bent.’

Tja. Ergens klonk zijn redenering logisch. Toch voelde ik dat er iets niet klopte. Zo’n 20% van de wereldbevolking heeft de hoogsensitieve eigenschap, wat neerkomt op minstens 1 miljard mensen. Die kunnen onmogelijk stuk voor stuk waardeloze verkopers zijn.

‘Weet je’, antwoordde ik uiteindelijk, ‘dé hoogsensitieve werknemer bestaat niet. Net zo min als je dé extravert en dé rechtshandige hebt.’

Eén eigenschap bepaalt niet alles

Hoogsensitiviteit is een eigenschap. Een hele belangrijke zelfs. Maar één eigenschap bepaalt niet wie je bent. Talloze factoren beïnvloeden je persoonlijkheid en gedrag. Bijvoorbeeld:

  • opvoeding
  • sekse
  • leeftijd
  • intelligentie
  • opleiding
  • sociaal milieu
  • genetische aanleg
  • introvert of extravert
  • de normen van het land en de tijd waarin je leeft

Al die factoren samen maken een persoon uniek. En dat betekent óók dat elke HSP anders met de gevolgen van hoogsensitiviteit omgaat.

Hoogsensitief maakt je nog geen slechte verkoper

Laten we nog eens naar het voorbeeld van de verkoper kijken. Ik kan me voorstellen dat het voor een HSP razend vermoeiend is om urenlang tussen de rinkelende telefoons en druk pratende collega’s te zitten. Overprikkeling ligt dan op de loer.

Maar een HSP kan andere eigenschappen hebben die dit risico verkleinen. Misschien ben je assertief en heb je (met een beetje geluk) met je leidinggevende afgesproken om wat vaker op een rustige plek te werken. Of je hebt op andere manieren grenzen gesteld, bijvoorbeeld door minder uren te werken. Zo blijft er meer tijd over voor rust en ontspanning.

Ook bedachtzaamheid hoeft geen probleem te zijn in het snelle verkoopvak. Ben je extravert en je vindt het leuk om veel te babbelen, dan heb je mogelijk toch altijd een woordje klaar. Of je bent erg zorgvuldig en je hebt voor elke denkbare situatie een antwoord voorbereid.

Als je over zulke eigenschappen beschikt en je weet bovendien je sterke aanleg voor empathie goed in te zetten, dan houdt niets je tegen om een succesvolle verkoper te zijn.

Iedereen zou iets over hoogsensitiviteit moeten weten

Daarom is het ook zo belangrijk dat HSP’s zich bewust worden van hun eigenschap. Pas als ze beseffen dat ze hoogsensitief zijn, kunnen ze de kwetsbare kanten opvangen en hun kwaliteiten benutten.

Hetzelfde geldt voor leidinggevenden, hr-adviseurs en bedrijfsartsen. Als zij een beetje kennis van deze ene eigenschap hebben, kunnen ze 20% van het personeel beter inzetten. Bovendien zorgt begrip van collega’s voor betere samenwerking in teams.

Helaas staat hoogsensitiviteit in de meeste organisaties nog niet op de agenda. Gek eigenlijk, als je bedenkt welke impact de eigenschap op de bedrijfsvoering en resultaten heeft. Want dé hoogsensitieve werknemer bestaat niet, maar hoogsensitieve werknemers des te meer.

Pieter Offermans (1982) is auteur, blogger en hoogsensitief werknemer. Hij voltooide een letterenstudie aan de Radboud Universiteit en heeft sindsdien in diverse organisaties gewerkt. In zijn boek De Hoogsensitieve Werknemer laat hij op een nuchtere en praktische manier zien hoe organisaties hun hoogsensitieve medewerkers optimaal kunnen inzetten.

Deel dit bericht:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+