Het ‘zweverige’ imagoprobleem van HSP

HSP zweverigHoewel HSP een wetenschappelijke basis heeft, kampt het met een ‘zweverig’ imago. Daardoor gaan werkgevers er nog niet massaal mee aan de slag.

Zo’n 20% van de werknemers is hoogsensitief (HSP). Zij zijn gevoeliger voor zintuiglijke prikkels en ze verwerken die ook dieper. Dat heeft zowel voor- als nadelen.

Hun opmerkzaamheid maakt ze veelal creatief, bedachtzaam en empathisch. Juist die eigenschappen maakt ze prima werknemers. Uit een onderzoek bij een IT-bedrijf in India bleek zelfs dat managers het meest tevreden waren over werknemers die hoog scoorden op de HSP-test.

Maar wie hoogsensitief kan óók sneller overprikkeld raken in de hectiek op de werkvloer. En dat kan weer leiden tot stress, verlies van productiviteit en arbeidsuitval.

HSP is wetenschappelijk onderbouwd

Elke organisatie zou dus vandaag nog aan de slag moeten met het thema HSP. Toch gebeurt dat nog niet massaal.

Eerder gaf ik hier al een verklaring voor: de meeste mensen hebben nog nooit van HSP gehoord. Sterker nog: de meeste HSP’s weten zelf niet eens dat de eigenschap bestaat – laat staan dat ze weten dat ze die hebben.

Maar ik denk dat er nóg een belangrijke reden is waarom er in organisaties zo weinig aandacht is voor HSP. Aan HSP kleeft namelijk het beeld dat het ‘niet bestaat’.

Dat is onterecht, want wetenschappers verrichten al meer dan 100 jaar onderzoek naar de eigenschap. Ze weten natuurlijk nog lang niet alles, maar er bestaat geen twijfel over dat een deel van de mensen gevoeliger is voor prikkels en die dieper verwerkt. In mijn blog over HSP en wetenschap lees je hier meer over.

Toch heeft HSP een ‘zweverig’ imago

Hoe komt HSP dan aan z’n imagoprobleem? Dat is, denk ik, in grote mate te danken aan de ‘zweem van zweverigheid’ die rond het onderwerp hangt.

Op veel websites en in populaire tijdschriften wordt HSP in één adem genoemd met mystieke termen als ‘nieuwetijdskinderen’, ‘indigokinderen’ en ‘oude zielen’. HSP’s zouden beschikken over paranormale gaven en de voorhoede vormen van een nieuw spiritueel tijdperk. Zaken als ‘aarden’, ‘auraspray’ en geneeskrachtige edelstenen zouden de overprikkelde HSP helpen om met zijn eigenschap om te gaan.

Laat ik duidelijk stellen: iedereen mag geloven wat hij wil en die opvattingen met de wereld delen. Misschien vind jij HSP wel een onlosmakelijk onderdeel van je spirituele leven – en dat is je goed recht. Maar deze benadering heeft wel een keerzijde. De koppeling met spiritualiteit maakt het grote publiek wantrouwig.

Wie zichzelf als een ‘nuchter’ persoon beschouwt en nog geen kennis heeft van HSP, zal na het lezen van een artikel dat vol staat met esoterische terminologie de indruk hebben dat HSP ‘het zoveelste verzinsel van geitenwollensokken’ is. De kans dat hij zich verder in het onderwerp verdiept is nihil.

Werkgevers ondernemen pas actie als ze de wetenschap achter HSP zien

Is dat erg? Maakt het uit wat ‘men’ over HSP denkt? Ja. Want het gros van de huisartsen, hulpverleners, leerkrachten en ook werkgevers wil alleen met een thema aan de slag dat gebaseerd is op wetenschappelijke bevindingen.

HSP kent een wetenschappelijke onderbouwing, maar veel mensen hebben daar nooit kennis van genomen. Zij zien door de ‘spirituele’ bomen het ‘wetenschappelijke’ bos niet meer.

Wanneer ze iets over HSP horen, is de kans groot dat zij zeggen: ‘Oh, hou op over die flauwekul!’ Daarmee blijft HSP op de werkvloer een onaangeroerd thema – met alle nare gevolgen van dien.

Daarom geef ik hier graag een paar ‘nuchtere’ lees- en kijktips (die je ook kunt delen met vrienden, collega’s, werkgevers, etc.):

Pieter Offermans (1982) is auteur, blogger en hoogsensitief werknemer. Hij voltooide een letterenstudie aan de Radboud Universiteit en heeft sindsdien in diverse organisaties gewerkt. In zijn boek De Hoogsensitieve Werknemer laat hij op een nuchtere en praktische manier zien hoe organisaties hun hoogsensitieve medewerkers optimaal kunnen inzetten.

Deel dit bericht:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+