Hoe ervaart een hoogsensitief persoon overprikkeling?

Hoe ervaart een hoogsensitief persoon overprikkeling?Een hoogsensitief persoon raakt sneller dan anderen overprikkeld. Maar wat betekent dat eigenlijk? En hoe ervaart een hoogsensitief persoon overprikkeling?

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief. Hoogsensitieve personen van de bevolking zijn extra opmerkzaam voor indrukken als licht, geluid, zichtbare beweging, geuren en temperatuur. Hun hersenen zijn voortdurend aan het werk. Het voordeel is dat je je daardoor bewust bent van kleine details en dieper over zaken nadenkt. Ook maakt die opmerkzaamheid je veelal creatief, empathisch en in zekere zin ook veerkrachtiger.

Maar die grote opmerkzaamheid heeft ook een nadeel. Als er veel om je heen gebeurt (bijvoorbeeld in een drukke kantoortuin), krijgen de hersenen te veel informatie ineens te verwerken. Ze raken dan overprikkeld.

Gevolgen van overprikkeling kunnen zijn:

  • stress
  • snel vermoeid raken
  • slecht kunnen concentreren
  • snel geïrriteerd zijn
  • zich vervreemd en afwezig voelen
  • lichamelijke klachten als hoofdpijn en hartkloppingen
  • op de lange termijn: burn-out

Overprikkeling is zeker niet iets dat alleen hoogsensitieve personen overkomt. Zo komt het ook veel voor bij mensen met autisme. Onderstaande video werd gemaakt in het kader van een project over dit fenomeen. En hoewel autisme iets totaal anders is dan hoogsensitiviteit, laten de beelden uitstekend zien hoe ook hoogsensitieve personen overprikkeling kunnen ervaren. Bekijk dit filmpje maar eens met een koptelefoon op en zet het volume flink op sterkte:

Maar ook personen die níet de hoogsensitieve eigenschap hebben of níet autistisch zijn, raken weleens overprikkeld. Iedereen heeft een moment waarop er te veel indrukken binnenkomen. Alleen is bij hoogsensitieve personen dat moment sneller bereikt. Het is dan ook niet altijd makkelijk om te leven en te werken in een wereld die bol staat van de drukte en hectiek. Daarbij stuiten hoogsensitieve personen vaak op onbegrip. De meeste mensen hebben namelijk niet zo’n last van prikkels en daardoor kan men zich moeilijk voorstellen wat het betekent om snel overprikkeld te zijn.

Gelukkig valt overprikkeling te voorkomen. Als hoogsensitief persoon kun je wat vaker de rust opzoeken en drukke omgevingen vermijden. Zo reis ik – als het even kan – op drukke werkdagen buiten het spitsuur en werk ik meestal in een rustig kantoortje of vanuit huis. Tijdens de lunchpauze ontloop ik de drukke bedrijfskantine en wandel ik liever een stukje in de natuur. Op die manier spaar ik mijn energie voor datgene wat er echt toe doet: het afkrijgen van werk.

Toegegeven: de omstandigheden moeten ook een beetje meewerken. Wanneer het kantoor geen beschutte en stille werkplekken biedt, of de leidinggevende het niet accepteert dat je je regelmatig afzondert, dan wordt het knap lastig om overprikkeling te voorkomen. En daar is niemand bij gebaat. Een slimme werkgever doet er dan ook alles aan om overprikkeling onder werknemers te beperken.

In mijn boek De Hoogsensitieve Werknemer ga ik dieper in op de rol van overprikkeling op de werkvloer en hoe organisaties kunnen profiteren van tevreden en gezonde hoogsensitieve werknemers. Bestel hier het boek.

Foto: Evil Erin

Pieter Offermans (1982) is auteur, blogger en hoogsensitief werknemer. Hij voltooide een letterenstudie aan de Radboud Universiteit en heeft sindsdien in diverse organisaties gewerkt. In zijn boek De Hoogsensitieve Werknemer laat hij op een nuchtere en praktische manier zien hoe organisaties hun hoogsensitieve medewerkers optimaal kunnen inzetten.

Deel dit bericht:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone