“Hoogsensitieve werknemers? Die hebben wij niet.”

"Hoogsensitieve Werknemers? Die hebben wij niet."Hoogsensitieve werknemers zijn uiterst gevoelig voor hun omgeving. Hun opmerkzaamheid maakt ze veelal creatief, intuïtief, bedachtzaam en empathisch. Maar ze raken óók snel overprikkeld in de hectiek op de werkvloer. Hoogsensitiviteit speelt dus een cruciale rol in organisaties. Ik schreef er een boek over met de naam De Hoogsensitieve Werknemer.

Tijdens mijn research verwonderde ik me erover hoe weinig bedrijven en instellingen bekend zijn met hoogsensitiviteit. Sommige leidinggevenden en hr-adviseurs zijn er zelfs stellig van overtuigd dat hoogsensitiviteit in hun organisatie geen issue is. ‘Hoogsensitieve werknemers? Die hebben wij niet’, zeggen ze.

Achter deze uitspraak schuilen geen kwade bedoelingen; daar ben ik van overtuigd. Maar toch zijn het pijnlijke woorden. Ongewild doet zo’n uitspraak denken aan de voetbalcoach die zegt: ‘Homo’s? Die hebben wij niet in ons team.’

Onderzoek toont aan dat zo’n 20% van de bevolking hoogsensitief is. Ongeveer 1 op de 5 medewerkers heeft dus de eigenschap. Natuurlijk zal in elke organisatie het werkelijke aantal hoogsensitieve werknemers net iets boven of beneden het gemiddelde liggen, maar de kans dat er helemaal geen hoogsensitieve medewerkers zijn, is vrijwel uitgesloten.

Waarom denken we dan dat hoogsensitieve medewerkers in ónze organisatie niet voorkomen? Simpel: veel werknemers weten zelf niet dat ze hoogsensitief zijn. Ze merken dat ze anders voelen, anders denken en anders op situaties reageren, maar ze weten niet waardoor dat komt. Dat is niet zo vreemd: pas in de afgelopen jaren zijn wetenschappers de eigenschap die we ‘hoogsensitiviteit’ noemen beter gaan begrijpen. En het duurt altijd een tijdje voordat nieuwe inzichten het grote publiek bereiken. Tot voor een aantal jaren geleden was een begrip als ‘burn-out’ ook nog niet ingeburgerd op de werkvloer.

Bovendien: sommige werknemers beseffen wel dat ze hoogsensitief zijn, maar lopen daar niet mee te koop. In onze cultuur kijken we namelijk negatief tegen sensitiviteit aan, zeker op de werkvloer. We zien het als een zwakte, iets dat ‘verholpen’ moet worden.

Dat is jammer, want hoogsensitieve werknemers kunnen organisaties juist vooruit helpen. Elke organisatie heeft professionals nodig die creatief en intuïtief kunnen denken, die bedachtzaam te werk gaan en die zich makkelijk in anderen kunnen verplaatsen. Dus vanaf nu kun je met een gerust hart zeggen: ‘Hoogsensitieve Werknemers? Die hebben wij (gelukkig) wel!’

Benieuwd hoe je organisatie kan profiteren van hoogsensitieve medewerkers? In De Hoogsensitieve Werknemer lees je precies wat je kunt doen. Bestel hier het boek.

Pieter Offermans (1982) is auteur, blogger en hoogsensitief werknemer. Hij voltooide een letterenstudie aan de Radboud Universiteit en heeft sindsdien in diverse organisaties gewerkt. In zijn boek De Hoogsensitieve Werknemer laat hij op een nuchtere en praktische manier zien hoe organisaties hun hoogsensitieve medewerkers optimaal kunnen inzetten.

Deel dit bericht:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+